1,238 Anggota Polis Dikenakan Tindakan Tatatertib, 139 Telah Dibuang Kerja

BERITA TERKINI ISU SEMASA

175 Pegawai PDRM Dibuang Kerja Sejak Tahun Lalu: Tindakan Tegas Terhadap Salah Laku

BANGI – Sejak tahun lalu, seramai 175 pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah dibuang kerja sebagai tindakan tegas terhadap kesalahan tatatertib. Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Ayob Khan Mydin Pitchay, mendedahkan bahawa tindakan ini adalah hasil daripada 1,869 pegawai dan anggota yang dikenakan tindakan tatatertib.

Dalam sidang akhbar di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada Sabtu, Ayob Khan menyatakan, “Pada tahun lalu, sebanyak 1,238 pegawai dan anggota telah dikenakan tindakan tatatertib, dan daripada jumlah itu, 139 telah dibuang kerja. Bagi tahun ini, sehingga Julai, sebanyak 631 pegawai dan anggota dikenakan tindakan tatatertib, dengan 36 daripadanya telah dibuang kerja.”

Ayob Khan yang turut hadir menyempurnakan Majlis Perbarisan Tamat Latihan dan Penyampaian Sijil Pelantikan Inspektor Kor Sukarelawan Siswa Siswi Universiti Awam ke-20, menegaskan bahawa PDRM tidak akan bertolak ansur terhadap pegawai dan anggota yang terlibat dalam salah laku.

“Kami konsisten dalam mengambil tindakan tegas terhadap salah laku, termasuk pemerasan dan penglibatan dalam sindiket dadah,” jelas Ayob Khan. Beliau menambah, beberapa pegawai kanan yang terlibat dalam aktiviti tersebut juga telah dibuang kerja.

Ayob Khan turut memaklumkan bahawa PDRM telah mengambil pelbagai langkah untuk menangani isu salah laku, termasuk ikrar bebas rasuah, audit kewangan, dan pemantauan oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS). “Berdasarkan statistik, terdapat 50 kes yang direkodkan di bawah Peraturan 3C Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993,” katanya.