‘Tahun berniaga paling teruk’

ISLAMIK

Rashid Dollah, seorang peniaga baju Melayu berusia 57 tahun, mengungkapkan keadaan yang mencemaskan dalam perniagaannya di Jalan TAR. Dalam temubual eksklusif dengan kami, beliau berkongsi pengalaman 10 tahun beroperasi di kawasan tersebut.

Menurut Rashid, tahun ini merupakan yang paling teruk. Dalam bulan Ramadan ini, hanya seorang pelanggan yang melangkah masuk ke kedai miliknya. Beliau mengaitkan penurunan ini dengan beberapa faktor.

Pertama, ekonomi negara yang kurang memberangsangkan telah mempengaruhi daya beli masyarakat. Harga barang keperluan semakin meningkat, dan ini menyebabkan pengurangan pelanggan yang datang ke kedainya. KIPAS 15 BLADE MURAH DAN JIMAT ELETRIK BELI DISINI.

Kedua, penggal persekolahan baru yang telah dibuka menyebabkan ibu bapa banyak berbelanja untuk kelengkapan sekolah anak-anak. Rashid menyatakan, “Ibu bapa yang mempunyai anak-anak bersekolah baru sahaja dapat menghela nafas panjang lega menyelesaikan tanggungjawab persekolahan anak mereka.”

Selain itu, cuaca panas yang melanda pada masa ini turut mempengaruhi perniagaan. Lebih ramai orang mungkin memilih pasar raya yang sejuk dengan penyaman udara daripada membeli-belah di kawasan penjaja jalanan.

Alyaa Mazlan, seorang peniaga pakaian raya wanita dan kanak-kanak, turut bersetuju dengan pandangan Rashid. Menurutnya, perniagaan untuk jualan persiapan Aidilfitri di Jalan TAR agak sendu tahun ini. “Ramai orang beli TikTok agaknya untuk berbelanja dalam talian sebab cuaca panas masa ini,” katanya. KIPAS 15 BLADE MURAH DAN JIMAT ELETRIK BELI DISINI.

Walaupun cabaran yang dihadapi, Rashid dan Alyaa tetap berusaha untuk memastikan terjual. Selain berjualan di Jalan TAR, mereka juga menggunakan platform TikTok untuk menarik pelanggan. Meskipun situasi masih belum pulih sepenuhnya selepas pandemik COVID-19, mereka berharap perniagaan akan kembali ke tahap prestasi sebelum pandemik. KIPAS 15 BLADE MURAH DAN JIMAT ELETRIK BELI DISINI.

Shukri Abd Rahman, seorang peniaga berusia 71 tahun, mengungkapkan cabaran yang dihadapi dalam perniagaannya di Jalan TAR. Sebelum ini, Shukri tidak sempat duduk berehat kerana ramai pelanggan yang berkunjung ke tapak jualan pakaiannya. Namun, situasi kini berbeza. Beliau lebih banyak duduk dan mengharapkan pelanggan masuk.

Walaupun begitu, Shukri masih mampu bertahan dengan berniaga kecil-kecilan. Modal sederhana yang telah dikeluarkan membolehkannya terus beroperasi. Berbeza dengan beberapa peniaga lain yang mengharapkan pulangan tinggi dan telah melabur modal besar.

Situasi ini mencerminkan cabaran yang dihadapi oleh peniaga di tengah-tengah perubahan ekonomi dan persekolahan yang berlaku. Semoga usaha Shukri dan peniaga lain dapat terus berjaya dalam menghadapi cabaran ini