Malaysia Berisiko Ketinggalan di Belakang Jika Gagal Naikkan Gaji Minimum

ISU SEMASA

Malaysia Berisiko Ketinggalan di Belakang Vietnam, Indonesia, dan Filipina Jika Gagal Naikkan Gaji Minimum

Malaysia berdepan risiko ketinggalan di belakang Vietnam, Indonesia, dan Filipina jika gagal melaksanakan kenaikan gaji minimum, kata Ketua Pegawai Eksekutif Kesatuan Pekerja-Pekerja Bank Sarawak (SBEU), Andrew Lo.

Menurut beliau, Malaysia kini sudah ketinggalan di belakang negara maju seperti Singapura, Hong Kong, Taiwan, dan Korea Selatan, disebabkan oleh pandangan kuno tentang perniagaan.
SMART TV MURAH RM300 BOLEH BELI DISINI. BOLEH ADD VOUCHER UNTUK DISKAUN LEBIH

“Kita dapat melihat pekerja Indonesia tidak lagi datang dalam jumlah yang besar, dan kita terpaksa menggunakan pekerja dari Bangladesh. Kita perlu mengambil kira bahawa Hadiah Nobel 2021 untuk ekonomi dianugerahkan kepada David Card, Joshua Angrist, dan Guido Imbens kerana penyelidikan mereka yang menunjukkan bahawa pandangan konservatif tentang kenaikan gaji minimum mengurangkan pekerjaan adalah tidak berasas,” jelas Lo.

Majikan tidak sepatutnya lagi menggunakan alasan bahawa kenaikan gaji minimum akan menyebabkan kehilangan pekerjaan, tambah beliau.
BLENDER MURAH DESSINI BELI DISINI.BOLEH ADD VOUCHER UNTUK DISKAUN LEBIH

“Sungguh memalukan apabila beberapa pemimpin perniagaan masih membuat dakwaan ini,” tegasnya.

Lo, yang juga Timbalan Presiden Gabungan Pembaharuan Undang-Undang Buruh (LLRC), menegaskan bahawa menaikkan gaji minimum akan memberi manfaat besar kepada negara. Gaji yang lebih tinggi akan meningkatkan kuasa beli, merangsang permintaan domestik, dan mengurangkan kebergantungan kepada eksport. Ia juga akan memacu produktiviti kerana majikan perlu melabur dalam kaedah pengeluaran yang lebih efisien dan bukannya bergantung kepada pekerja bergaji rendah, kebanyakannya warga asing.

Tambahnya lagi, Bank Dunia melaporkan bahawa kenaikan gaji di Malaysia telah menurun secara drastik walaupun produktiviti meningkat. Bahagian gaji dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) hanya 35 peratus, jauh lebih rendah berbanding 50 hingga 55 peratus bagi pesaing serantau.

“Majikan telah mendapat manfaat daripada keadaan ini selama beberapa dekad,” katanya.
PERIUK NASI VIRAL MURAH BOLEH BELI DISINI. BOLEH ADD VOUCHER UNTUK DISKAUN LEBIH

Lo turut menyatakan bahawa pandangan bahawa kenaikan gaji minimum adalah sia-sia jika harga barangan juga meningkat adalah tidak berasas. Beliau menegaskan bahawa bukti menunjukkan gaji minimum hanya diperkenalkan di Malaysia pada 2010. Sebelum itu, rakyat mengalami kenaikan harga dan inflasi yang lebih tinggi.

“Gaji minimum tidak dinaikkan dari 2020 hingga 2022, namun harga terus meningkat walaupun dalam tempoh pandemik. Oleh itu, adalah salah untuk mendakwa bahawa kenaikan harga disebabkan oleh gaji minimum,” katanya.

Beliau juga menjelaskan bahawa formula yang digunakan oleh Majlis Perundingan Gaji Negara untuk menentukan kenaikan gaji minimum bergantung kepada inflasi. Ini bermakna gaji minimum akan meningkat kerana inflasi dalam tempoh sebelumnya telah meningkat.

“Kumpulan berpendapatan rendah membelanjakan sebahagian besar pendapatan mereka untuk barangan pengguna. Justeru, sebarang bantahan terhadap kenaikan gaji minimum juga mengurangkan perbelanjaan bagi barangan pengguna sekali gus menjejaskan perniagaan, terutamanya perusahaan kecil dan sederhana (PKS),” katanya.