(Video) Isu Harga Minyak Hangatkan Pelancaran Jentera Perpaduan PRK Sungai Bakap

Automobile

Isu Harga Minyak Hangatkan Pelancaran Jentera Perpaduan PRK Sungai Bakap

NIBONG TEBAL:Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan untuk Pilihan Raya Kecil Sungai Bakap di sini, malam tadi sedikit gamat apabila isu harga minyak yang tidak turun dibangkitkan oleh seorang penyokong parti.

Lelaki tersebut, yang berada dalam kalangan penyokong, mempersoalkan mengapa harga minyak tidak turun ketika Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, sedang menyampaikan ucapan.

Isu Harga Minyak Menjadi Tumpuan

Insiden itu dipercayai susulan pengumuman penetapan harga runcit bahan api diesel pada RM3.35 seliter bermula tengah malam tadi di stesen minyak seluruh Semenanjung Malaysia. Satu klip video yang tersebar di media sosial turut memaparkan tindakan Rafizi menjemput lelaki itu ke pentas bagi memudahkan beliau memberikan penjelasan secara terus, sambil disahut hadirin.

Penjelasan Rafizi Mengenai Subsidi Minyak

Berdasarkan penjelasan yang diberikan, Rafizi memaklumkan bahawa kerajaan tidak pernah membatalkan subsidi bahan api termasuk diesel yang mencecah RM60 bilion setahun. Sebaliknya, subsidi tersebut telah dialihkan dan diberikan terus kepada rakyat.

“Zaman minyak dulu yang harga RM1.90 tahu tak berapa harga minyak mentah masa itu? Tahu tak berapa subsidi yang kerajaan kena belanjakan? Sikit saja (ditanggung kerajaan kerana) masa itu subsidi kena belanja RM3 bilion daripada bajet RM200 bilion lebih,” kata Rafizi.

Beliau menjelaskan bahawa dengan subsidi sebanyak RM60 bilion dan harga minyak mentah AS$80 setong, kerajaan kini mengalihkan subsidi terus kepada rakyat. Ini termasuk memberikan pembiayaan kepada keluarga dengan jumlah antara RM200 hingga RM500 sebulan.

Alih Subsidi, Bukan Batal

Rafizi menegaskan bahawa tindakan kerajaan adalah untuk mengalihkan subsidi, bukan membatalkannya. “Alih subsidi maksudnya subsidi terus diberi. Diesel kenderaan awam, lori kecil, pikap, peniaga semua dapat, malah orang biasa gaji RM100,000 ke bawah setahun pun dapat atau kita agihkan kepada keluarga biar dapat subsidi minyak tiap-tiap bulan RM200, RM300, RM400 (atau) RM500,” jelasnya.

Keyakinan Terhadap Peruntukan Subsidi

Rafizi turut menyuarakan keyakinan bahawa rakyat akan dapat melihat dengan lebih jelas bagaimana peruntukan subsidi itu disalurkan kepada isi rumah berbanding terus dibayar kepada syarikat minyak.

Sebelum ini, Rafizi pernah dilaporkan berkata kerajaan dijangka menanggung subsidi lebih RM100 bilion setahun sekiranya harga minyak mentah dunia mencecah AS$100 setong, melainkan reformasi dilaksanakan terhadap sistem subsidi.

Menurutnya, perbincangan mengenai subsidi bersasar tidak dapat dielakkan apabila melibatkan anjakan besar yang perlu dilaksanakan untuk mengukuhkan kedudukan fiskal negara.

Untuk maklumat lanjut dan perkembangan terkini mengenai isu ini, layari https://rumahpanjai.net/  ikuti kami di media sosial.