Bengkel ‘Cekik Darah’ Diserbu

Uncategorized

KPDN Perak serbu Bengkel Kereta cekik darah di Ayer Tawar, Manjung

MANJUNG – Bengkel baik pilih kenderaan di Ayer Tawar di sini terpaksa menghadapi tindakan tegas oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Perak selepas gagal mengemukakan senarai sebut harga sebelum melakukan pembaikan. Keputusan ini diumumkan oleh Pengarah KPDN Perak, Datuk Kamalludin Ismail semalam.

Beliau menjelaskan bahawa tindakan diambil susulan aduan daripada orang awam mengenai caj yang dikenakan selepas kerja pembaikan selesai dilakukan terhadap kenderaan mereka.

“Kami telah menerima laporan aduan daripada pengadu yang tidak berpuas hati dengan caj yang dikenakan selepas pembaikan dilakukan. Pasukan penguat kuasa KPDN telah menjalankan siasatan dan mendapati bengkel tersebut gagal memberi sebut harga sebelum melakukan pembaikan seperti yang diminta oleh pengadu,” ujarnya kepada media hari ini.

Tindakan diambil berdasarkan Perkara 6 Peraturan-Peraturan Perlindungan Pengguna (Pendedahan Maklumat Bengkel) Pindaan 2002, Akta Perlindungan Pengguna 1999 yang mana bengkel yang terbabit gagal memberi pernyataan bertulis sebelum dan selepas pembaikan boleh didenda tidak melebihi RM 100,000 untuk kes pertama. Bagi kesalahan berulang, denda boleh meningkat sehingga RM 200,000.

“Dalam kes pertubuhan perbadanan, seseorang yang didapati bersalah boleh didenda tidak melebihi RM 100,000 untuk kes pertama dan RM 200,000 untuk kes berulang. Manakala individu yang tidak tergolong dalam pertubuhan perbadanan pula boleh didenda hingga RM 50,000 atau dipenjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya untuk kes pertama,” terang Datuk Kamalludin.

Kejadian ini sekali lagi menegaskan komitmen KPDN dalam memastikan pengguna mendapat perlindungan yang sewajarnya dan pengendalian perkhidmatan bengkel dilakukan dengan telus dan profesional.