Sarawak Tidak Menanggung Kos Pengangkutan Atlet LUAR Negeri ke SUKMA 2024

Uncategorized

Sarawak Tidak Menanggung Kos Pengangkutan Atlet LUAR Negeri ke SUKMA 2024

BETONG, 9 Julai – Kerajaan Sarawak dengan tegas menegaskan bahawa mereka tidak akan menanggung kos pengangkutan atlet dari negeri-negeri lain yang akan berentap dalam Sukan Malaysia (SUKMA) XXI Sarawak 2024 yang berlangsung dari 17 hingga 24 Ogos ini.

Timbalan Menteri Belia, Sukan dan Pembangunan Usahawan, Dato Gerald Rentap Jabu menjelaskan bahawa kos pengangkutan adalah tanggungjawab masing-masing negeri, bukan menjadi beban Sarawak sebagai tuan rumah.

“Sebelum ini, Sarawak tidak pernah meminta negeri lain untuk menanggung kos pengangkutan atau sebarang kos lain semasa SUKMA diadakan di luar negeri Sarawak,” ujar beliau kepada media selepas sesi lawatan ke lokasi kejohanan angkat berat SUKMA XXI Sarawak 2024 di Dewan Sukan Tan Sri Datuk Amar Stephen Kalong Ningkan di sini.

Beliau memberi respons terhadap permintaan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor yang meminta Sarawak untuk menanggung sebahagian kos pengangkutan untuk menghantar kontinjen Kedah ke SUKMA di Sarawak.

Menurut Sanusi, kos untuk menyertai SUKMA kali ini adalah tinggi termasuk kos tiket perjalanan dan pengangkutan peralatan, di samping konten-kontena peralatan yang perlu dihantar ke Sarawak.

Gerald yang juga ‘Chef De Mission’ kontinjen SUKMA Sarawak menjelaskan bahawa Kerajaan Sarawak telah melabur dengan besar untuk menaik taraf venue SUKMA 2024 dan keperluan lain yang diperlukan.

“Kita telah mengeluarkan belanja negeri yang besar untuk membaik pulih, membina, dan mengatur SUKMA kali ini. Kerajaan Persekutuan hanya memberi RM50 juta kepada Sarawak, namun Sarawak akan menggunakan bajet yang ada dengan sebaik-baiknya untuk menganjurkan SUKMA ini,” tambah beliau.

Sarawak bersedia untuk menyambut atlet-atlet dari seluruh Malaysia dalam temasya sukan terbesar negara ini, dengan komitmen untuk menjadikan SUKMA XXI Sarawak 2024 sebuah kejohanan yang berjaya dan membanggakan.