Penumpang Nampak Pencuri Mencuri Wang Tunai dan Kad kredit Ketika Dalam Penerbangan

JENAYAH Viral

Tiga Penumpang Timbulkan Kekecohan di Udara – Dicuri di atas Pesawat!

HO CHI MINH CITY – Tiga penumpang yang dalam perjalanan ke Vietnam tidak menjangka untuk berdepan dengan pencuri semasa dalam penerbangan.

Menurut sebuah video viral yang diposkan oleh agensi pelancongan lfg.travel di Instagram, ketiga-tiga penumpang tersebut mendapati wang tunai dan kad kredit mereka hilang di atas penerbangan Air Asia dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Ho Chi Minh City, Vietnam.

Penumpang-penumpang tersebut mengatakan bahawa mereka melihat seorang penumpang lain mendatangi barisan mereka dan mengambil beg-beg dari laci atas kepala mereka dua kali.

“Kami baru saja menyaksikan rompakan terang-terangan,” jelas narasi dalam video tersebut, yang menunjukkan seorang pramugari menjumpai sejumlah besar wang tunai yang dibalut dengan kaus kaki, didakwa diletakkan di situ oleh pencuri tersebut.

Penumpang-penumpang dan suspek-suspek tersebut kemudiannya dibawa ke bilik interogasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Tan Son Nhat, di mana mereka kemudian mengetahui bahawa kumpulan empat orang itu melakukan penerbangan transit sehari ke pelbagai negara, didakwa untuk melakukan tindakan serupa.

Netizen-netizen turut mengongsikan bahawa kejadian serupa pernah menimpa mereka juga.

“Saya mengalami perkara yang sama dua minggu lalu semasa dalam perjalanan di penerbangan antara Ho Chi Minh City dan Kuala Lumpur. Ini menunjukkan ada satu corak dan perlu tindakan serius dari pihak maskapai dan pihak berkuasa lapangan terbang serta polis,” kata pengguna pavlinka_pzzz.

“Pada Lapangan Terbang Antarabangsa Tan Son Nhat, rakan saya menyaksikan seorang lelaki membuka penutup beg di atas penjaga beg.

“Kerana dia tidak memakai cermin mata, dia hampir tidak dapat melihat. Apabila beg itu semakin dekat, barulah dia sedar beg itu adalah miliknya sendiri, tetapi sudah terlambat,” kata pengguna entitythy.

Netizen lain memberi nasihat berguna untuk mengelakkan diri daripada menjadi mangsa jenayah seperti ini.

“Sentiasa simpan wang tunai, telefon, dan pasport di badan anda. Laptop di bawah tempat duduk di hadapan anda. Saya bekas pramugari. Orang memang mencuri di dalam penerbangan!” kata pengguna weirdlyworldwide.

“Sentiasa letakkan beg di laci di sebelah tempat duduk yang bertentangan, bukan terus di atas tempat duduk anda. Dengan cara ini, anda boleh mengawasi siapa yang mengakses beg anda,” kata pengguna rascaltan.

Kes ini mengejutkan masyarakat dan menimbulkan kebimbangan tentang keselamatan di dalam penerbangan komersial. Pihak berkuasa di lapangan terbang dan pihak polis kini sedang menjalankan siasatan menyeluruh bagi menangani isu pencurian ini dengan serius.

Kredit NST