Enam Bekas Penuntut UPNM Ke Tali Gantung, Bunuh Zulfarhan

JENAYAH Viral

PUTRAJAYA: Keenam-tertuah bekas penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) telah menjalani hukuman gantung sampai mati atas kesalahan membunuh Pegawai Kadet Laut, Allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain, tujuh tahun lalu. Keputusan ini dibuat oleh Mahkamah Rayuan selepas membenarkan permohonan pendakwaan untuk mengekalkan pertuduhan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Panel tiga hakim yang dipengerusikan Datuk Hadhariah Syed Ismail bersama Mohamed Zaini Mazlan dan Datuk Azmi Ariffin membuat keputusan sebulat suara selepas menilai fakta kes tersebut. Enam tertuduh yang terlibat dalam kes ini ialah Muhammad Akmal Zuhairi Azmal, Muhammad Azamuddin Mad Sofi, Muhammad Najib Mohd Razi, Muhammad Afif Najmudin Azahat, Mohamad Shobirin Sabri, dan Abdoul Hakeem Mohd Ali.

Hadhariah Syed Ismail menjelaskan bahawa kesilapan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebelum ini yang meminda pertuduhan daripada Seksyen 302 kepada Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan adalah tidak tepat. Ini membawa kepada keputusan untuk menjatuhkan hukuman gantung sampai mati kepada keenam-tertuah tersebut.

Beliau turut menyebut bahawa tindakan kejam tertuduh pertama hingga kelima yang mengikat, memukul, dan menseterika Allahyarham Zulfarhan secara beramai-ramai menunjukkan niat jahat dan kehilangan perikemanusiaan. “Kejadian ini bukan sahaja menggoncangkan hati nurani mahkamah tetapi juga hati nurani masyarakat secara kolektif,” kata Hadhariah ketika membacakan keputusan itu.

Di samping hukuman gantung sampai mati, Mahkamah Rayuan juga menolak rayuan 12 bekas penuntut lain yang sebelum ini dihukum penjara tiga tahun atas tuduhan menyebabkan kecederaan. Mereka kini dijatuhi hukuman penjara empat tahun mengikut keputusan bersebulat suara oleh mahkamah.

Kesemua tertuduh, termasuk Abdoul Hakeem yang didakwa bersubahat membunuh, telah bereaksi dengan berpelukan bersama ahli keluarga masing-masing selepas keputusan diumumkan. Hadhariah turut menjelaskan bahawa keterangan dalam kes mendapati Abdoul Hakeem sebagai pengarang intelektual di belakang perbuatan zalim tersebut.

Keputusan ini menandakan penutupan kes berprofil tinggi ini, yang telah mencetuskan reaksi luas di seluruh negara atas kekejaman yang dilakukan terhadap seorang kadet universiti. Mahkamah Rayuan menegaskan hukuman yang diberikan adalah selaras dengan kepentingan keadilan dan sebagai peringatan kepada mereka yang cuba melanggar undang-undang.