Spekfikasi Proton e.MAS 7 Kereta Elektrik Pertama Malaysia Yang Menarik

Automobile Viral

**Subang Jaya, 2 Ogos 2024** – Proton Holdings Bhd (PROTON) dengan bangganya mengumumkan nama rasmi model kereta elektrik (EV) pertamanya yang dikenali sebagai Proton e.MAS 7. Pelancaran model ini menandakan langkah penting dalam sejarah automotif negara, menonjolkan komitmen PROTON untuk memimpin agenda EV Malaysia menjelang 2025.

Ketua Pegawai Eksekutif PROTON, Dr Li Chunrong, mengulas bahawa Proton e.MAS 7 adalah kenderaan utiliti sukan (SUV) segmen-C yang bakal memulakan era baru dalam industri automotif Malaysia. “Walaupun pelancaran penuh akan dilakukan pada akhir tahun ini, pengumuman nama dan pratonton model ini menunjukkan usaha proaktif PROTON dalam memajukan industri automotif negara ke arah masa depan yang lebih lestari,” katanya dalam sesi eksklusif bersama media hari ini.

Dibangunkan dengan kerjasama Geely, Proton e.MAS 7 direka khusus untuk memenuhi keperluan gaya hidup moden. Model ini menampilkan platform Global Modular Architecture (GMA) yang canggih, menjanjikan prestasi unggul, pengendalian terbaik, dan keselesaan yang memuaskan. Dengan dimensi 4,615 milimeter (mm) panjang, 1,901 mm lebar, 1,670 mm tinggi, dan jarak roda 2,750 mm, e.MAS 7 menawarkan ruang dalaman yang luas dan reka bentuk luaran yang kontemporari.

Menurut PROTON, kolaborasi dengan Geely dalam pembangunan e.MAS 7 melibatkan pelbagai aspek seperti strategi produk, kejuruteraan, reka bentuk, kawalan kualiti pengeluaran, dan pembangunan ekosistem tempatan. Lebih daripada 100 jurutera PROTON telah terlibat secara langsung dalam projek ini untuk memastikan ia memenuhi keperluan rakyat Malaysia dan pengguna antarabangsa.

Proton e.MAS 7 dilengkapi dengan sistem pemacu elektrik 12-dalam-1 yang canggih, menetapkan standard baru dalam kelasnya dengan menggabungkan pelbagai fungsi dalam satu unit yang sangat efisien. Model ini juga memanfaatkan seni bina bateri Cell-To-Body yang inovatif, meningkatkan kekuatan struktur bateri, ruang dalaman, kestabilan dalam kawalan selekoh, dan keseluruhan pengendalian.

Selain itu, Proton e.MAS 7 dilengkapi dengan sistem audio Flyme Auto yang diintegrasikan dengan sistem IHU tempatan dan sistem telematik yang dibangunkan oleh pasukan PRO-NET untuk menyokong kawalan kenderaan, navigasi, dan aplikasi super Proton e.MAS.

Dr Chunrong menegaskan bahawa matlamat PROTON adalah untuk merealisasikan impian memiliki kenderaan elektrik nasional Malaysia dengan Proton e.MAS 7. “Kami yakin dengan teknologi canggih dalam Proton e.MAS 7, ia akan memikat hati pelanggan dan menawarkan pengalaman yang luar biasa. Kami teruja untuk berkongsi lebih lanjut mengenai Proton e.MAS 7 dalam beberapa bulan akan datang,” ujarnya.

Sejak pelancaran jenama e.MAS dan pengenalan 18 pengedar pada bulan Jun lalu, PRO-NET kini telah mengembangkan rangkaiannya kepada 29 pengedar di seluruh Malaysia dan menyasarkan 25 bilik pameran Proton e.MAS akan beroperasi sebelum pelancaran sulung Proton e.MAS 7.

**#ProtonEMAS7 #KeretaElektrikMalaysia #InovasiAutomotif #Proton**