Guru Agama Lemas Ketika Menyelam Dalam Sungai

KEMALANGAN Viral

**Guru Agama Lemas Ketika Mencuba Lepaskan Mata Kail di Sungai Berdekatan SK Nanga Wak**

**BINTANGOR:** Seorang guru agama berusia 26 tahun, Muhamad Ikram Imran, dilaporkan lemas selepas terlibat dalam insiden tragis ketika menyelam untuk melepaskan mata kail yang tersangkut di sungai berhampiran Sekolah Kebangsaan (SK) Nanga Wak, semalam.

Muhamad Ikram, yang merupakan staf Hal Ehwal Islam di Hospital Sarikei dan berasal dari Kedah, sedang memancing bersama dua rakannya apabila kejadian malang ini berlaku.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sarawak memberitahu bahawa pihak bomba menerima laporan mengenai kejadian tersebut pada pukul 11.45 pagi. Seramai 12 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Bintangor, termasuk enam anggota Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA) Zon Sibu, telah dikerahkan ke lokasi yang terletak sekitar 52 kilometer dari balai bomba.

“Setibanya di lokasi pada pukul 1.21 tengah hari, komander operasi melaporkan bahawa mangsa telah hilang ketika cuba melepaskan mata kail yang tersangkut di tengah sungai,” kata jurucakap itu. Kejadian berlaku kira-kira 50 meter dari jeti SK Nanga Wak, di mana mangsa berada di dalam bot bersama dua rakannya.

Usaha mencari mangsa mengambil masa sehingga pukul 7.51 malam apabila jenazah Muhamad Ikram berjaya ditemukan oleh anggota PPDA dalam radius 50 meter dari lokasi terakhir dia menyelam.

“Jenazah mangsa telah diserahkan kepada pihak polis untuk tindakan lanjut,” tambah jurucakap tersebut. Kejadian ini merupakan satu peringatan tentang risiko keselamatan semasa melakukan aktiviti luar yang melibatkan air.