Datuk Azizulhasni Awang Dedah Punca Pembatalan Penyertaan di Pusingan Pertama Keirin Olimpik Paris 2024

BERITA TERKINI

Datuk Azizulhasni Awang Dedah Punca Pembatalan Penyertaan di Pusingan Pertama Keirin Olimpik Paris 2024

Paris,  – Jaguh trek berbasikal negara, Datuk Azizulhasni Awang, mendedahkan insiden yang menyebabkan penyertaannya dalam pusingan pertama acara keirin di Sukan Olimpik Paris 2024 dibatalkan. Keputusan tersebut diambil ekoran kesalahan memotong pacer, yang sekali gus meranapkan impian beliau untuk meraih pingat emas.

Dalam satu kenyataan di akaun Facebooknya, Azizulhasni, yang terkenal dengan gelaran “The Pocket Rocketman”, menceritakan bahawa undian yang menempatkannya di kedudukan terakhir memaksa beliau untuk segera mengejar posisi hadapan. Taktik ini penting kerana pelumba di hadapan berpotensi menyebabkan situasi sukar seperti blocking dan gapping.

“Ketika memasuki selekoh ketiga, saya terhalang oleh himpitan agresif dari pelumba Perancis, Rayan Helal. Himpitan tersebut hampir menyebabkan saya jatuh, tetapi saya berjaya mengawal keadaan dengan kemahiran dan reaksi pantas,” jelasnya.

Azizulhasni turut mendedahkan bahawa kebiasaannya pacer akan memecut keluar selepas selekoh keempat pada kelajuan 50-55kmj. Namun, pada perlumbaan kali ini, pacer bergerak pada kelajuan 40-45kmj dan tidak memecut keluar seperti biasa.

“Ketika saya bergelut dengan pelumba Perancis, saya terkejut apabila pacer masih belum memecut. Saya cuba memperlahankan kelajuan tetapi tidak sempat. Mengikut peraturan perlumbaan, tayar belakang pelumba tidak boleh memotong pacer sebelum pacer keluar di pursuit line,” tambahnya.

Beliau juga memaklumkan bahawa jurulatih, John Beasley dan pengurus pasukan, Izham Mohammad, telah berusaha untuk berbincang dengan panel komisar mengenai situasi tersebut dan meminta semakan semula video perlumbaan. Walau bagaimanapun, keputusan asal tetap dikekalkan.

Azizulhasni turut menyatakan bahawa situasi yang menimpanya pernah berlaku kepada pelumba lain tanpa dikenakan kesalahan. Beliau juga mengaitkan insiden tersebut dengan perlumbaan keirin final Olimpik Rio, di mana perlumbaan dihentikan dua kali tanpa mengeluarkan mana-mana pelumba.

“Sukan lumba basikal trek adalah keputusan mutlak panel komisar. Walaupun dahulu jurulatih dan pasukan boleh membawa hujah dan video untuk diteliti semula, kini semuanya berubah,” katanya.

Keputusan ini pastinya mengecewakan banyak peminat sukan tempatan, namun semangat dan dedikasi Azizulhasni terus menjadi inspirasi kepada semua.