Shah Firdaus disingkirkan biarpun tamat di kedudukan keempat

Uncategorized

Muhamad Shah Firdaus Sahrom Disingkirkan dari Final Keirin Olimpik Paris 2024

*Paris, 11 Ogos 2024* — Pelumba berbasikal trek negara, Muhamad Shah Firdaus Sahrom, mengalami nasib malang apabila disingkirkan dari final acara keirin lelaki di Sukan Olimpik Paris 2024. Walaupun pada awalnya beliau berada di kedudukan keempat, keputusan akhirnya menyaksikan beliau jatuh ke tempat keenam selepas insiden mengejut di pusingan akhir.

Muhamad Shah, 28 tahun, dari Muar, Malaysia, sedang memecut menuju garisan penamat apabila pelumba Jepun, Shinji Nakano, merempuhnya. Insiden tersebut menyebabkan pelumba Great Britain, Jack Carlin, hilang kawalan dan terjatuh di Saint-Quentin-en-Yvelines National Velodrome.

Pada awalnya, keputusan rasmi menunjukkan Muhamad Shah menamatkan perlumbaan di tempat keempat. Namun, laman sesawang rasmi Sukan Olimpik Paris kemudian mengumumkan beliau telah disingkirkan, menjadikannya di kedudukan keenam.

Pingat emas acara keirin lelaki diraih oleh pelumba Belanda, Harry Lavraysen. Pingat perak dan gangsa pula dimenangi oleh Matthew Richardson dari Australia dan rakan senegaranya, Matthew Glaetzer.

Kekecewaan ini turut menambah rasa duka selepas Datuk Mohd Azizulhasni Awang juga tersingkir pada pusingan pertama acara keirin. Dengan keputusan tersebut, Malaysia menamatkan kempen Olimpik Paris 2024 dengan dua pingat gangsa, masing-masing melalui Lee Zii Jia dalam acara perseorangan badminton dan beregu lelaki, Aaron Chia-Soh Wooi Yik.

Kita berharap kejayaan akan menyusul untuk atlet-atlet Malaysia dalam temasya akan datang.