Polis Tahan Warga Asing Didakwa Lakukan Perbuatan Lucah Terhadap Datuk Seri Aliff Syukri

Ketua Polis Negara Sarankan Penggunaan Aplikasi Penjejak Untuk Pantau Pergerakan Keluarga

BERITA TERKINI ISU SEMASA

Ketua Polis Negara Sarankan Penggunaan Aplikasi Penjejak Untuk Pantau Pergerakan Keluarga

KOTA BHARU, 29 Ogos 2024 – Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain, telah menyarankan orang ramai agar menggunakan aplikasi penjejak pada telefon bimbit untuk memantau pergerakan ahli keluarga mereka. Beliau menekankan kepentingan langkah ini, terutama bagi ibu bapa, untuk memastikan keselamatan dan kesejahteraan anak-anak mereka.

“Sebagai ibu bapa, adalah penting untuk mengetahui pergerakan anak-anak. Saya sendiri sebagai suami dan bapa juga memantau pergerakan keluarga saya melalui aplikasi penjejak. Walaupun saya Ketua Polis Negara, saya tetap memantau pergerakan mereka,” katanya pada Majlis Serah Terima Tugas Ketua Polis Kelantan yang berlangsung hari ini.

Dalam pada itu, Tan Sri Razarudin turut menjelaskan bahawa tiada keperluan untuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) menubuhkan pasukan khas walaupun terdapat banyak laporan kes orang hilang kebelakangan ini. Menurut beliau, tidak semua laporan yang diterima adalah kes orang hilang yang sebenar; beberapa kes melibatkan individu yang lari dari rumah atau masalah keluarga.

“Walaupun banyak kes dilaporkan, tidak semua adalah kes orang hilang sebenar. Ada yang lari dari rumah. Oleh itu, tiada keperluan untuk menubuhkan pasukan khas buat masa ini,” tambahnya.

Beliau juga mengingatkan orang ramai agar membuat laporan polis dengan segera jika terdapat ahli keluarga yang gagal dihubungi. “Sekiranya ahli keluarga anda hilang atau tidak dapat dihubungi, laporkan kepada polis segera. Laporan polis kini tidak perlu menunggu 24 jam seperti dahulu,” katanya.

Berkenaan penggunaan kamera badan oleh anggota polis, Tan Sri Razarudin memaklumkan bahawa projek tersebut akan dilaksanakan tahun ini. “Kita sudah memulakan projek rintis di Selangor dan Kuala Lumpur. Projek ini bertujuan untuk menilai dan melakukan penambahbaikan yang diperlukan sebelum pelaksanaan menyeluruh,” ujarnya.

**Tags:** Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain, aplikasi penjejak, keselamatan keluarga, Polis Diraja Malaysia, PDRM, kamera badan polis, kes orang hilang, laporan polis segera