Semua Motosikal Baharu 150cc dan Ke Atas Wajib Memiliki Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) Mulai 1 Januari 2025

Automobile BERITA TERKINI ISU SEMASA

Semua Motosikal Baharu 150cc dan Ke Atas Wajib Memiliki Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) Mulai 1 Januari 2025

PUTRAJAYA– Dalam usaha untuk meningkatkan keselamatan jalan raya, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan bahawa mulai 1 Januari 2025, semua motosikal baharu dengan kapasiti enjin 150cc dan ke atas diwajibkan untuk dilengkapi dengan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS). Keputusan ini adalah sebahagian daripada langkah kerajaan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya, khususnya yang melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal.

###Langkah Kerajaan untuk Keselamatan Jalan Raya

Bercakap pada Majlis Pelancaran Persidangan Keselamatan Jalan Raya Asia (CARS) 2024 di sini hari ini, Ahmad Zahid menyatakan bahawa inisiatif ini bertujuan untuk menjadikan penunggang motosikal lebih selamat. “Kita perlu memulakan usaha ini untuk melindungi penunggang motosikal, memandangkan 65 peratus daripada kematian jalan raya tahun lalu melibatkan mereka,” katanya.

###Pentingnya Sistem Brek Anti-Kunci (ABS)

Menurut Ahmad Zahid, Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) mampu mengurangkan kadar kemalangan maut sebanyak 31 peratus berdasarkan laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO). “Malaysia adalah salah satu negara di Asia Tenggara yang menghadapi isu ini. Walaupun kadar kematian per 100,000 orang telah menurun dari 27 peratus pada tahun 2000 kepada 22.5 peratus pada 2019, ia masih berada di kalangan yang tertinggi di dunia,” tambahnya.

###Saranan untuk Negara ASEAN

Ahmad Zahid berharap agar langkah ini dapat menjadi contoh kepada negara-negara ASEAN lain untuk melaksanakan langkah serupa dalam usaha menjadikan motosikal sebagai kenderaan yang lebih selamat. Beliau juga mencadangkan supaya Program Penilaian Motosikal di Malaysia (MyMAP) dilaksanakan di seluruh ASEAN atau Asia.

“Program MyMAP, yang memberikan penarafan berdasarkan piawaian kenderaan, membolehkan pengguna membuat penilaian sebelum membeli motosikal. Setakat ini, MyMAP telah menilai 28 model motosikal daripada tujuh syarikat pengeluar dan memberikan rating ‘bintang’,” katanya.

###Kehadiran Pemimpin dalam Majlis

Majlis tersebut turut dihadiri oleh Menteri Pengangkutan, Anthony Loke dan Menteri Sumber Manusia, Steven Sim, yang juga menyokong inisiatif tersebut.

ABS Motosikal, Keselamatan Jalan Raya, MyMAP Malaysia, Kemalangan Jalan Raya, Persidangan Keselamatan Jalan Raya Asia, Pengurangan Kematian Jalan Raya, Sistem Brek Anti-Kunci