Lima Restoran Terkenal Tidak Memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia – Jakim

BERITA TERKINI ISU SEMASA

Lima Restoran Terkenal Tidak Memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia – Jakim

SHAH ALAM, 3 SEPT: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendedahkan bahawa lima restoran terkenal di negara ini tidak memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM). Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Facebook, Jakim menyenaraikan restoran-restoran tersebut sebagai Johnny’s Restaurant, Black Canyon, Dolly Dim Sum, Mr. Dakgalbi, dan Bungkus Kaw Kaw.

Menurut Jakim, semakan ini dilakukan melalui sistem MYeHALAL selepas menjawab pertanyaan mengenai status halal premis makanan tertentu. Kenyataan tersebut menjelaskan bahawa surat yang tular baru-baru ini adalah untuk menjawab pertanyaan dalam sistem pengurusan aduan awam mengenai status halal restoran-restoran ini.

“Jakim mengambil maklum mengenai surat yang tersebar yang dikeluarkan oleh jabatan ini bagi menjawab soalan dalam sistem pengurusan aduan awam. Berdasarkan semakan dalam sistem MYeHALAL Jakim, status halal bagi Johnny’s Restaurant, Black Canyon, Dolly Dim Sum, Mr. Dakgalbi, dan Bungkus Kaw Kaw adalah tidak memiliki SPHM,” jelas kenyataan itu.

Di samping itu, Jakim turut memaklumkan bahawa premis makanan jenama Ayam Penyet Best, yang mempunyai empat cawangan, masih memegang sijil pengesahan halal yang sah.

Jakim juga telah mengesahkan bahawa makluman mengenai status halal restoran ini telah dikemukakan semula kepada individu yang bertanya melalui e-mel pada 2 September jam 11.36 malam, hari yang sama pertanyaan tersebut diterima.

Orang ramai boleh menyemak status halal mana-mana premis atau produk melalui pautan [MYeHALAL](http://myehalal.halal.gov.my/portal-halal/v1/index.php).

**Meta Description:** Lima restoran terkemuka di Malaysia tidak memiliki Sijil Pengesahan Halal Malaysia (SPHM), kata Jakim. Ketahui lebih lanjut mengenai status halal restoran-restoran ini dan cara menyemaknya melalui MYeHALAL.