Polis Tahan Warga Asing Didakwa Lakukan Perbuatan Lucah Terhadap Datuk Seri Aliff Syukri

Program Go To Safety Point (GTSP) Berjaya Lindungi Mangsa Jenayah di Perak

Automobile BERITA TERKINI Toturial

Program Go To Safety Point (GTSP) Berjaya Lindungi Mangsa Jenayah di Perak

IPOH– Program Go To Safety Point (GTSP) yang dilaksanakan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) bersama stesen-stesen minyak telah terbukti berkesan dalam membantu mangsa kegiatan jenayah mencari perlindungan. Inisiatif ini telah memberikan harapan baru kepada masyarakat yang menghadapi ancaman jenayah.

Menurut Timbalan Ketua Polis Perak, Deputi Komisioner Zulkafli Sariaat, beberapa kes telah direkodkan di mana mangsa jenayah berjaya mendapatkan bantuan di stesen-stesen minyak melalui program ini. Beliau menjelaskan bahawa program GTSP menunjukkan keberkesanannya kerana kakitangan stesen minyak telah dilatih untuk menangani situasi kecemasan dengan kerjasama Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti (JPJKK).

“Matlamat utama program ini adalah untuk memberikan perlindungan dan bantuan kepada masyarakat yang berdepan ancaman jenayah. Kebanyakan mangsa adalah wanita yang berada sendirian. Kami nasihatkan agar mereka tidak panik jika diekori oleh penjenayah dan segera ke stesen minyak terdekat jika tiada balai polis atau pondok polis berdekatan,” kata Zulkafli kepada pemberita pada Khamis.

Program ini diadakan di Stesen Petronas Kampung Kepayang, Simpang Pulai, sebagai sebahagian daripada Program GTSP Wilayah Utara (Perak) yang melibatkan Petronas Dagangan Berhad dan PDRM. Sehingga kini, terdapat 80 stesen minyak Petronas di seluruh Perak yang telah melaksanakan Program GTSP.

Selain Perak, syarikat minyak lain juga turut menyertai program ini. JPJKK bersedia untuk bekerjasama dengan stesen-stesen minyak di negeri ini dalam memberikan latihan kepada staf mereka bagi menghadapi situasi kecemasan.

GTSP adalah inisiatif keselamatan oleh Petronas dengan kerjasama PDRM yang melatih kru Petronas untuk membantu mangsa jenayah atau kemalangan apabila mereka datang ke stesen minyak. Bantuan yang disediakan termasuk rawatan awal kecemasan perubatan, menghubungi pihak polis, melaporkan kejadian, serta menghubungi hospital terdekat untuk mendapatkan bantuan ambulans jika diperlukan.