AMARAN RIBUT PETIR: BEBERAPA NEGERI DIJANGKA DILANDA CUACA BURUK HINGGA LEWAT PETANG

Borneo Cuaca

AMARAN RIBUT PETIR: BEBERAPA NEGERI DIJANGKA DILANDA CUACA BURUK HINGGA 6 PETANG

KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi Malaysia (METMalaysia) telah mengeluarkan amaran ribut petir bagi beberapa kawasan di Semenanjung Malaysia dan Sarawak, dengan ramalan hujan lebat, ribut petir, dan angin kencang sehingga jam 6:00 petang, Ahad, 13 Oktober 2024.

Antara kawasan yang dijangka terjejas adalah:

  • Kedah: Sik, Baling, dan Kulim
  • Perak: Hulu Perak
  • Kelantan: Machang, Kuala Krai, dan Gua Musang
  • Terengganu: Hulu Terengganu, Dungun, dan Kemaman
  • Pahang: Jerantut dan Kuantan
  • Sarawak: Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei (termasuk Meradong), Sibu, Mukah (termasuk Tanjung Manis, Daro, Matu, dan Dalat), Bintulu, Miri (Telang Usan dan Marudi), dan Limbang

⚡️ Cuaca buruk dijangka: Amaran ini dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda ribut petir dengan intensiti hujan melebihi 20 mm/jam, yang hampir berlaku atau dijangka berlangsung melebihi satu jam.

METMalaysia menekankan bahawa amaran ini adalah amaran jangka pendek, sah untuk tempoh tidak melebihi enam jam dari masa ia dikeluarkan. Orang ramai dinasihatkan untuk berjaga-jaga, terutamanya bagi mereka yang berada di kawasan terlibat, dan elakkan aktiviti luar semasa cuaca buruk.

Penduduk di kawasan yang terjejas diingatkan supaya sentiasa peka dengan perkembangan cuaca dan mengambil langkah berjaga-jaga untuk keselamatan diri serta harta benda.