Lebih 11,000 Penduduk Miri Masih Tinggal di Setinggan – Ahli Parlimen Miri

Borneo ISU SEMASA

Lebih 11,000 Penduduk Miri Masih Tinggal di Setinggan – Ahli Parlimen Miri

MIRI: Ahli Parlimen Miri, Chiew Choon Man, mendedahkan bahawa lebih 11,000 penduduk di bandar raya Miri masih tinggal di kawasan setinggan, meskipun Sarawak kaya dengan sumber asli yang melimpah. Perkara ini dikongsi oleh Chiew menerusi laman Facebooknya, yang mendapat banyak reaksi dari orang ramai.

“Sarawak Bumi Kenyalang, tanah tumpah kesayangan kita, begitu kaya dengan sumber asli, namun lebih 11,000 rakyat di Miri masih hidup dalam kemiskinan dan tinggal di rumah setinggan,” tulis Chiew di Facebooknya semalam.

Dalam kenyataan lanjut mengenai isu ini, Chiew menjelaskan bahawa pada 2 November lalu, semasa sesi soal jawab di Parlimen, Timbalan Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan memaklumkan bahawa terdapat 1,741 ketua isi rumah dengan 9,462 ahli keluarga yang tinggal di kawasan setinggan di Miri, menurut rekod kerajaan.

Chiew turut menambah bahawa beliau sering menerima aduan serta permohonan bantuan daripada penduduk setinggan. Lawatan tapak yang dijalankan mendedahkan pelbagai masalah yang dihadapi penduduk, termasuk kekurangan akses kepada kemudahan asas seperti bekalan air, elektrik, dan jalan yang selamat.

“Keadaan ini menunjukkan betapa pentingnya untuk kerajaan memperluaskan dasar perumahan yang lebih menyeluruh, terutamanya bagi memastikan penduduk Miri dapat memiliki rumah kos rendah atau rumah mampu milik,” kata Chiew.

Beliau juga menjelaskan bahawa dengan pembangunan pesat bandar, isu perumahan menjadi semakin kritikal, terutamanya kerana kekurangan tanah yang sesuai untuk pembangunan perumahan.

Chiew menegaskan komitmennya untuk terus memperjuangkan isu perumahan di Parlimen, agar keperluan rakyat Miri bagi mendapatkan rumah mampu milik dapat diberi perhatian serius oleh kerajaan.

“Saya akan terus membawa isu ini ke Parlimen supaya perhatian yang setimpal dapat diberikan kepada keperluan rakyat Miri untuk memiliki kediaman yang selesa dan selamat,” tegasnya.